Turbodmychadlo (také nazývané turbo) je zařízení, které zvyšuje výkon spalovacího motoru tím, že zvyšuje množství nasávaného vzduchu. Turbodmychadlo je typicky používáno vznětovými (dieselovými) a některými zážehovými motory.
Základním principem turbodmychadla je využití energie vyplývající z výfukových plynů motoru. Turbodmychadlo se skládá ze dvou hlavních částí: výfukové turbíny a kompresoru nasávacího vzduchu.
Výfuková turbína je umístěna v sestavě výfukového potrubí a pohání se plynoucími výfukovými plyny. Tyto plyny tlačí lopatky turbíny, která je spojena s hřídelem kompresoru.
Turbodmychadla jsou obvykle vybavena ochrannými systémy, jako je tlumič přetlaku, který reguluje maximální tlak stlačeného vzduchu, aby nedošlo k poškození motoru. Moderní turbodmychadla jsou také často vybavena technologiemi jako je variabilní geometrie lopatek, které umožňují optimalizaci výkonu turbodmychadla v různých podmínkách.
Turbodmychadla jsou populární zejména v automobilech, protože umožňují zvýšit výkon motoru a zlepšit jeho účinnost. Navíc se v posledních letech vyvinuly pokročilé technologie, které snižují tzv. „turbo lag“ (zpoždění odezvy turbodmychadla) a zvyšují celkovou spolehlivost těchto zařízení.