Zvýšení spotřební daně z nafty do státní kasy ve skutečnosti nic nepřineslo, její výběr se naopak snížil, protože dopravci raději tankují v zahraničí. Tvrdí to autoři studie s podtitulem „Když více znamená méně“ z Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické (VŠE).

Cílem zvýšení spotřební daně z motorové nafty o 1 Kč/litr, účinné od 1. ledna 2010, přitom měla být optimalizace stavu veřejných financí.

„Již od prvních dní účinnosti je však patrné, že jde o neefektivní opatření, které nepřinese kýžený efekt. Zvýšení spotřební daně nejen že nepřineslo více prostředků do státní pokladny, ale ani neomezilo intenzitu silniční dopravy na našem území. Naopak, intenzita silniční nákladní dopravy na našem území se zvýšila o 3,51 procenta,“ konstatují ve studii Miroslav Ševčík a Aleš Rod.

Klíčové je podle nich zejména jednání silničních nákladních dopravců, kteří se na spotřebě nafty podílejí 60 procenty. Ti začali hojně tankovat v zahraničí, čímž se vyhnuli platbě spotřební daně v ČR.